Webdesign trends voor 2016

Design trends beslaan vaak meerdere jaren (zelfs tientallen jaren voor een aantal vormen van design), maar Webdesign is een snel bewegende en veranderende industrie waar trends heel vaak komen en gaan. Welke trends kunnen we in 2016 verwachten?

1. Gebruikers maken zich meer zorgen over hoe een site functioneert dan hoe deze eruit ziet

Het hebben van een mooie website is geweldig. Maar een mooie plaatje valt geheel in het niet als de site niet goed functioneert. Gebruikers worden scherper en zich er meer van bewust wanneer iets niet goed werkt op een website. Zij zullen steeds vaker een website verlaten wanneer deze in hun ogen niet goed functioneert. Stel je voor hoe slecht dit zou kunnen zijn voor een e-commerce site?

2. Experimenteren met navigatie en menu’s

We blijven in 2016 spelen/experimenteren met navigatie en menu’s. Om te kijken wat het beste werkt en wat de meest nuttige manier is, ongeacht het scherm waarop het wordt bekeken.

3. Design wordt nog platter

Nu responsive design vrijwel het gehele web overneemt, is de verwachting dat het platte ontwerp (flat design) blijft domineren in 2016. Huidige platte ontwerpen zullen waar mogelijk nog platter worden, door sommige elementen binnen de website verder aan te pakken.

Neem bijvoorbeeld het Google-logo. Het bedrijf veranderde het logo om het meer plat te maken (verlies van de schuine randen) en veranderde het lettertype. Door het gebruik van een schoner sans-serif font is het logo bestand de helft kleiner geworden. Verder is gebleken dat het gemakkelijker te lezen is op kleinere apparaten.

Dit soort updates voor logo’s (zoals Google), pictogrammen, afbeeldingen en andere elementen – die misschien niet volledig waren afgeplat de eerste keer – zullen we in 2016 waarschijnlijk vaker gaan zien.  Websites zullen hierdoor sneller laden waardoor de content effectiever aan de gebruiker wordt voorgeschoteld.

4. Rijke maar subtiele animaties

Nu het webdesign steeds platter wordt, beginnen websites steeds meer op elkaar te lijken. Ontwerpers proberen zich steeds meer te onderscheiden door rijkelijk (maar subtiel) gebruik te maken van eigen animaties binnen een website. Ontwerpers kiezen er dan voor om de alledaagse animaties – waar we zo aan gewend zijn maar nog steeds een doel dienen  – te vervangen door een eigen ontwerp.

5. Afname van gebruik Stock beelden

We zien steeds meer websites afscheid nemen van het afgezaagde, standaard stock beeldmateriaal. We zien meer persoonlijkere beelden. Sommige websites kiezen voor het gebruik van eigen fotografie binnen hun pagina’s en blog berichten in plaats van te kiezen voor een stock photo. In sommige gevallen wordt dit verder doorgetrokken tot in het gebruik van iconen, geen standaard icoontjes maar zelf ontworpen iconen waarmee je jezelf onderscheidt van anderen.

6. Formulieren gaan full-screen

Meer sites en apps gaan met full-screen formulieren en invoerschermen (zoals aanmeldingen en inloggen) werken. Klik op “inloggen” en/of “contact” en u kunt worden begroet met een full-screen overlay in plaats van te worden verzonden naar een andere pagina. Deze trend komt van responsive design. En wel om verschillende redenen: het houdt het laden van andere pagina’s tegen, geeft meer ruimte op het scherm voor eenvoudige aanraking door vingers op touchscreens, en moedigt gebruikers aan om het formulier in te vullen.

7. Ontwerpers bewegen zich meer in de richting van het ontwerpen binnen de browser

Sommige webdesigners ontwerpen momenteel alleen nog maar in de browser. Hier zitten een aantal voordelen aan: de ontwikkeltijd gaar naar beneden, je ziet direct reactie van de browser op je ontwerp,  het voelt natuurlijker aan te ontwerpen binnen de browser dan binnen een programma wat niets met Internet te maken heeft. Met deze trend zullen webdesigners steeds minder met programma’s zoals Photoshop, Illustrator, en Sketch gaan werken. Zij zullen zich meer binnen de browser begeven en meer en meer werken aan hun skills mbt HTML en CSS.

bron: The Next Web